Actualiteit is traditioneel het vijfde wiel aan de wagen.
Uitgevers kunnen de wedloop met actuele input heel moeilijk aan. Als een handboek of onderwijspakket oog heeft voor actualiteit, is deze bij publicatie eigenlijk al verjaard. Leerlingen zelf zijn heel alert voor de nieuwste mediasnufjes maar zijn over het algemeen koele minnaars van actualiteit. Op "actualiteit in ons onderwijs" staat eigenlijk een januskop: niemand is er tegen maar in praktijk is het een mager beestje.
Het is op de eerste plaats aan de leerkracht zelf om de knop om te draaien en actualiteit op te tillen van appendix tot hartklep van dynamische lessen.
In de sessie zijn volgende vragen aan de orde:
- Welke plaats geven we actualiteit in ons onderwijs?
- Hoe kunnen we leerlingen warm maken voor actualiteit?
- Hoe trekken we een rode draad door dagverse actualiteit?
- Welke werkvormen zijn actualiteitsgevoelig?
- Welke hinderpalen en gevaren kunnen opduiken en hoe pakken we deze aan?
- Wat doen we met actualiteitsgericht werk in de evaluatie?
We illustreren met praktische voorbeelden en concrete taken.
De deelnemers worden verzocht om iets praktisch (eigen les, opdracht, handboek, werkblad, specifieke ervaringen) mee te brengen om met de nieuwe inzichten van de sessie daadwerkelijk aan de slag te gaan.