~~Evalu(l)eren
Het leerversterkende effect van een goede evaluatie
We gaan er terecht van uit dat onze manier van onderwijzen het leren van onze leerlingen beïnvloedt. De enorme impact van evaluatieaanpak op dat leren ligt niet altijd voor de hand. En toch gaan experts zover dat ze beweren dat onze manier van evalueren het leergedrag van onze leerlingen conditioneert én dat ze drijvende kracht is van hun leermotivatie. Hoe worden onze evaluaties eerder hefbomen dan slagbomen voor het leren en de leercarriere van onze leerlingen?
Bij het begin van deze sessie bespreken we een aantal (controversiële) clichés over de aanpak van evalueren in het S.O. en leggen we meteen de link naar de motivatie en het leergedrag van de leerlingen. We baseren ons op diepgaand onderzoek om inzicht te krijgen in het potentieel leerversterkende effect van evalueren. Elk van de aangereikte handvatten zien de deelnemers geïllustreerd met concrete situaties of werkbare instrumenten uit de dagelijkse klaspraktijk. Er is zeker ruimte om ideeën, ervaringen én suggesties uit te wisselen. Op het einde van de sessie vertrek je met een frisse en positief dynamische kijk op overeind gebleven tradities, verrassende nieuwe mogelijkheden en enkele vanzelfsprekendheden die we misschien beter deleten.