Of je nu vakleerkracht of klassenleraar of coördinator bent … het rondje (rapporten)commentaren schrijven is vaak een bron van frustratie: wat schrijf je (niet) en hoe doe je dat zonder belerend, demotiverend of nietszeggend over te komen? De paar tientallen cliché-zinnetjes die in ons geheugen of in dat van onze pc zitten, zijn vaak ontoereikend. De standaardlijst in sommige ICT-rapportenprogramma’s lijkt dan weer te vaak op het blaadje van de afhaalchinees. En dat terwijl raak geformuleerde commentaren bij evaluatiemomenten kunnen informeren, motiveren, bijsturen, bevestigen en versterken!
In de loop van deze sessie krijg je inzicht in de kracht en de kenmerken van leerversterkende commentaren op een rapport, onder een toets, bij een werkstuk …. We laten abstracte en constaterende formuleringen als ‘Studeer grondiger’, ‘Zet je meer in’ en ‘Bio kan beter’ achter ons en ontdekken de concrete regels voor positief dynamische formuleringen.
Hiervoor leggen we bestaande voorbeelden op een kritische manier onder de loep. Via overleg en uitwisseling van suggesties komen we tot concrete redactionele handvatten en krachtige herformuleringen. We plaatsen het onderwerp in een continu traject van een reeks andere leerbegeleidende initiatieven en verkennen zelfs de mogelijkheden om leerlingen te brengen naar het formuleren van ‘zelfcommentaren’.