Tabgroep1InfoTaalkrachtMogen onze kinderen op de speelplaats hun eigen taal spreken? Hoe versterken we taal in onze hele school? woensdag, 6 februari, 2019Doelgroep: Lager onderwijsLeerkrachten, directies, zorgcoördinatoren Beschrijving: Wat is een goed taalbeleid? Mogen onze kinderen op de speelplaats hun eigen taal spreken? Hoe maken we onze ideeën ook krachtig in de klas? Hoe versterken we taal in onze hele school? Hoe begin je eraan? Als deze vragen je bezighouden, kan je je hart ophalen in de module 'Taalkracht'. We dompelen je onder in de succesfactoren van een taalbeleid! We werken aan deze doelen: Je kan kritische factoren in een taalbeleid herkennen en benoemen Je kan een gegeven taalbeleid op zijn kwaliteit beoordelen Je kan prioritaire handelingsalternatieven formuleren bij een gegeven taalbeleid opdat de duurzaamheid, impact en kwaliteit ervan op kind-, klas- en schoolniveau significant verbetert Je kan verbinding maken tussen de aangereikte kaders uit dit vak en een gegeven casus of de eigen onderwijspraktijk Je kan jouw visie op taalbeleid expliciet verwoorden en zichtbaar maken in het beoordelen van een gegeven of eigen taalbeleid Hoe pakken we dat aan? In de sessies gaan we met een vijftal echte beleidsplannen van Limburgse basisscholen aan de slag. Elke sessie bekijken we een goed voorbeeld. We verdiepen ons in coöperatieve werkvormen en transferoefeningen (van visie naar doen en in het doen visie ontwikkelen). Visie: Wat is taalbeleid? Betekenis op kind-, klas- en schoolniveau. Wat doe je zeker wel? Wat werkt niet? De kracht in taalkracht: kritische factoren in een goed taalbeleid. Good practices op klas- en schoolniveau. Doen: taalbeleid, hoe begin je er zelf en samen aan? Opvolging: hoe een gegeven of eigen taalbeleid kritisch evalueren en verduurzamen? Meertaligheid in het taalbeleid: diversiteit als hefboom Inspiratiekalender en toolbox! Laat je alvast verrassen door de Inspiratiekalender Taalbeleid, die Tine Bos, Liesbeth Alaerts en Kristof Das ontwikkelden vanuit het TO-taalproject. Daarin werkten zij, met steun van de Provincie Limburg, samen met Petra Exelmans, Karolien Gielen en Ingrid Heps met 10 basisscholen een taalbeleid uit. De resultaten presenteerden ze op een eindstudiedag en goten ze in deze prachtige kalender. Daarnaast werkten zij een toolbox met 9 methodieken uit, om met je hele school aan de slag te gaan. Download de kalender en de toolbox gratis! BaNaBa Zorgverbreding en Remediërend leren Deze navorming is een keuzemodule van de BaNaBa Zorgverbreding en Remediërend leren. Je kan op twee manieren aan deze module deelnemen: Via creditcontract: je wordt officieel als student ingeschreven voor één module en doet mee aan de evaluatie. Als je slaagt, ontvang je een officieel creditbewijs (dat aantoont dat je de competenties voor dit opleidingsonderdeel beheerst) dat je later kan gebruiken voor eventuele vrijstellingen. De kostprijs is €238,30 + €11,40 per studiepunt. Voor meer informatie hierover, stuur je een mail naar inge.fraiponts@ucll.be. Via navorming: je schrijft je in via deze website en kan de sessies als navorming volgen. Je bent vrij om de evaluatie mee te doen. Na afloop ontvang je louter een attest van deelname. De kostprijs is €125,00. Praktisch Adres: UC Leuven-Limburg - Lerarenopleiding Secundair - Agoralaan Gebouw B bus 4, Blok R 3590 Diepenbeek België Datum: woensdag 6/02/2019 einddatum: 03/04/2019 (18.30 tot 22.00) Contact: Tel: 011/180 941 e-mail: navormingen@ucll.be Prijs: €125,00 Sessies Overzicht van de verschillende sessies DatumOmschrijving Woensdag 06/02/2019 - 18.30 - 22.00 u.Sessie 1 Woensdag 13/02/2019 - 18.30 - 22.00 u.Sessie 2 Woensdag 27/02/2019 - 18.30 - 22.00 u.Sessie 3 Woensdag 20/03/2019 - 18.30 - 22.00 u.Sessie 4 Woensdag 27/03/2019 - 18.30 - 22.00 u.Sessie 5 Woensdag 03/04/2019 - examendagEnkel voor studenten of mensen met een examencontract Docent(en) BOS Tine Tine Bos is afgestudeerd als pedagoog aan de KUL met als specialisatie Onderwijskunde.Ze begeleidde leerlingen met niet-aangeboren hersenletsel, werd verliefd op de lerarenopleiding.Momenteel is ze zowel verbonden aan de UC Leuven-Limburg Lerarenopleiding voor volwassenen en werkstudenten (avondschool) en aan de Bachelor na bachelor (BanaBa) Zorgverbreding en remediërend leren.Ze geeft o.a. de vakken ‘Communicatie met ouders, collega’s en kinderen’, ‘Handelingsgericht werken’, 'Veerkracht' en 'Omgaan met weerstand'. Tine houdt van didactiek en chocolade.Haar passie ligt in het begeleiden van leergroepen en samen werk maken van een krachtige leeromgeving.Daar hoort effectieve differentiatie bij en duurzaam inzetten op zelfsturing en coöperatief leren. Alle opleidingen van deze docent: Taalkracht 20/01/2016 Succesfactoren van een gericht taalbeleid ontdekken en implementeren 08/02/2017 Moving Mindsets! 10/10/2017 Moving Mindsets! 09/11/2017 Moving Mindsets! 07/12/2017 Ontwikkel een gedragen taalbeleid in je school 24/01/2018 Moving Mindsets! 06/02/2018 Ontwikkel een gedragen taalbeleid in je school 06/02/2019 Leer omgaan met (on)gewenst gedrag vanuit zelfvertrouwen en daadkracht 29/01/2020 Lees verder over BOS Tine InschrijvenSchrijf je in voor Taalkracht Inloggen of een account aanmaken is niet nodig! ExtraBijlage: Plan UCLL Campus Diepenbeek_tijdens werken Referentie-code: LER-IND-129
BOS Tine Tine Bos is afgestudeerd als pedagoog aan de KUL met als specialisatie Onderwijskunde.Ze begeleidde leerlingen met niet-aangeboren hersenletsel, werd verliefd op de lerarenopleiding.Momenteel is ze zowel verbonden aan de UC Leuven-Limburg Lerarenopleiding voor volwassenen en werkstudenten (avondschool) en aan de Bachelor na bachelor (BanaBa) Zorgverbreding en remediërend leren.Ze geeft o.a. de vakken ‘Communicatie met ouders, collega’s en kinderen’, ‘Handelingsgericht werken’, 'Veerkracht' en 'Omgaan met weerstand'. Tine houdt van didactiek en chocolade.Haar passie ligt in het begeleiden van leergroepen en samen werk maken van een krachtige leeromgeving.Daar hoort effectieve differentiatie bij en duurzaam inzetten op zelfsturing en coöperatief leren. Alle opleidingen van deze docent: Taalkracht 20/01/2016 Succesfactoren van een gericht taalbeleid ontdekken en implementeren 08/02/2017 Moving Mindsets! 10/10/2017 Moving Mindsets! 09/11/2017 Moving Mindsets! 07/12/2017 Ontwikkel een gedragen taalbeleid in je school 24/01/2018 Moving Mindsets! 06/02/2018 Ontwikkel een gedragen taalbeleid in je school 06/02/2019 Leer omgaan met (on)gewenst gedrag vanuit zelfvertrouwen en daadkracht 29/01/2020 Lees verder over BOS Tine