Binnen UCLL bouwt de expertisecel Education for All al twee jaar aan onderzoeks- en dienstverleningsinitiatieven die kwaliteitsvol onderwijs voor alle leerlingen versterken. Ons vertrekpunt daarbij is de growth mindset, het geloof dat elke leerling kan leren, groeien wanneer we de juiste ingangspoort vinden.
Met deze growth mindset als startpunt bieden we dan ook graag een aantal thema’s in een nascholingsprogramma aan. Elk thema wordt tijdens twee sessies uit de doeken gedaan:
- een eerste waarbij er vooral gefocust wordt op de inhoud
- een tweede waarbij deze inhoud betekenis krijgt binnen de eigen praktijk van de deelnemers via opdrachten, reflectie-oefeningen, uitwisseling.
In deze reeks worden 3 thema's behandeld, gevolgd door een intervisiesessie.
THEMA MINDSET EN MOEILIJK GEDRAG (Kristof Das en Anneleen Roelandts)
Hoe ik kijk en wat ik verwacht van mijn leerlingen bepaalt in grote mate hoe zij zich opstellen in de klas. We leren ons meer focussen op het eigen handelen van de leerkracht in plaats van het gedrag van de leerling. Volhouden als belangrijkste middel om gewenst gedrag te stimuleren, alternatieven voor straf, controle, tucht en contracten om leerlingen meer te motiveren en inclusiever te denken. Mindsets als een voorwaarde om inclusief denken om te zetten naar een meer inclusieve praktijk en dit voor kleuters tot leerlingen secundair. We verbinden inzichten vanuit Nieuwe Autoriteit met het werk van Carol Dweck.
THEMA MINDSET EN KANSARMOEDE (Ilse Aerden)
Als growth mindset gaat over geloven in de groei van kinderen, dan lijkt een situatie van kansarmoede dit geloof eerder te ondermijnen. Wat zeggen kinderen in kansarmoede zelf over hun geloof in groei? Kunnen we dit beluisteren vanuit een pedagogisch optimisme, of is dat naïf? We verkennen verschillende brillen om naar kansarmoede te kijken (B. Van Gorp & G. Gourdin) en staan stil bij hoe we kunnen omgaan met deze verschillen, ook in het team. Daarnaast staan we stil bij hoe ‘schaarste’ een belangrijke rol speelt in het functioneren van (o.a.) mensen in armoede (Eldar Shafir). We bespreken hoe inzetten op zelfsturing een hefboom kan zijn om (ook deze) kinderen te ondersteunen in hun geloof en leren.
THEMA MINDSET EN OUDERBETROKKENHEID (Lijne Vloeberghs en Sofie Van Eynde)
Hoe kan je als leerkracht, school samenwerken met ouders? Wat zijn manieren, pistes om ouders te betrekken op het leerproces van hun kind? En kunnen we ouders stimuleren om vanuit een growth mindset naar hun kind te kijken? Ook hier bieden we een heleboel voorbeelden, materialen, manieren om als leraar of als school echte partners te worden van ouders.
Inschrijfmogelijkheden
- Inschrijven voor deze reeks kan via het tabblad ‘inschrijven’ rechtsboven.
- Je kan ook voor de andere thema’s apart inschrijven.
- Je kan bovendien thema’s combineren in een eerste reeks, die gevolgd wordt door een intervisiesessie.
- Ten slotte kan je voor de hele reeks (7 thema’s = 14 sessies) en de twee intervisiesessies inschrijven
- Alle sessies vinden plaats van 9.30 tot 12.30 u.