Binnen UCLL bouwt de expertisecel Education for All al twee jaar aan onderzoeks- en dienstverleningsinitiatieven die kwaliteitsvol onderwijs voor alle leerlingen versterken. Ons vertrekpunt daarbij is de growth mindset, het geloof dat elke leerling kan leren, groeien wanneer we de juiste ingangspoort vinden.
Met deze growth mindset als startpunt bieden we dan ook graag een aantal thema’s in een nascholingsprogramma aan. Elk thema wordt tijdens twee sessies uit de doeken gedaan:
- een eerste waarbij er vooral gefocust wordt op de inhoud
- een tweede waarbij deze inhoud betekenis krijgt binnen de eigen praktijk van de deelnemers via opdrachten, reflectie-oefeningen, uitwisseling.
- na een reeks volgt een intervisiesessie
De basissessie behandelt het THEMA MINDSET EN HET BREIN (Tinne Van Camp en Lijne Vloeberghs)
Leren is de kunst om nieuwe breinpaden te leggen. Maar hoe ga je van olifantenpaadjes naar snelwegen? En wat helpt kinderen, jongeren, maar ook ons om zulke paadjes te bouwen? Hoe hard geloven wijzelf en ook onze leerlingen in onze bouwkracht? In deze sessies staan we hier bij stil, onderzoeken we onze eigen mindset en manieren om die bij onze leerlingen in kaart te brengen.
In de eerste reeks worden 3 thema's behandeld, gevolgd door een intervisiesessie.
THEMA MINDSET EN EVALUATIE (Ilse Geerinck en Sabine Dierick)
Inhoud: In deze sessies willen we een ander perspectief bieden op evaluatie. Evaluatie zien we als een wezenlijk onderdeel van de eigen onderwijsaanpak en niet als een gerichtheid op toetsen en rapport(ering) op het einde van een leerproces. Portretteren of beeld maken van leren is een manier van evalueren die inzet op het stimuleren van groei (cf. ‘growth mindset’) in plaats van een statische verwijzing te zijn naar het kunnen en weten op een vaststaand moment of afgebakende periode in het leerproces van een kind. De overtuiging van de leerkracht dat de potentie tot groei belangrijker is dan de weergave van diezelfde potentie, vraagt dan ook om een waarderend handelen en voorzichtig oordelen. In deze sessie bieden we handvaten aan om zelf te gaan portretteren.
THEMA MINDSET EN FEEDBACK (Tine Bos)
In de sessie taakgerichte feedback geven, trainen we in feedback geven op gewenst en ongewenst gedrag. We spitsen ons daarbij toe op de taak, de zelfregulatie en het proces. Persoonsgerichte feedback laten we, vanuit een growth mindset, achterwege. Feedback op een toets, taak of op het rapport wordt onder de loep genomen en we vergelijken voorbeelden die kinderen en jongeren wél tot leren aanzetten en voorbeelden die niet zo sterk zijn. Zo kan iedereen met concrete voorbeelden en een toegepaste visie naar huis.
THEMA MINDSET EN JONGE KINDEREN (Hilde Stroobants)
Een op groei gerichte mindset is een mentale ingesteldheid die je bij kinderen al heel vroeg op gang kan zetten, als je maar … Ja, hoe doe je dat bij jonge kinderen? In de sessie mindset bij jonge kinderen gaan we in op hoe je met goed overwogen feedback, aanmoediging en invulling van concrete activiteiten een op groei gerichte mindset kan bevorderen. We besteden ook aandacht aan te vermijden valkuilen in dat proces. En dan ga je in je eigen klas een aantal dingen uitproberen waar we dan in de tweede sessie verder mee aan de slag gaan. Op die manier ga je met een heldere invulling van wat het bevorderen van een op groei gerichte mindset bij jonge kinderen inhoudt terug naar je eigen praktijk.
In de tweede reeks worden 3 thema's behandeld, gevolgd door een intervisiesessie.
THEMA MINDSET EN MOEILIJK GEDRAG (Kristof Das en Anneleen Roelandts)
Hoe ik kijk en wat ik verwacht van mijn leerlingen bepaalt in grote mate hoe zij zich opstellen in de klas. We leren ons meer focussen op het eigen handelen van de leerkracht in plaats van het gedrag van de leerling. Volhouden als belangrijkste middel om gewenst gedrag te stimuleren, alternatieven voor straf, controle, tucht en contracten om leerlingen meer te motiveren en inclusiever te denken. Mindsets als een voorwaarde om inclusief denken om te zetten naar een meer inclusieve praktijk en dit voor kleuters tot leerlingen secundair. We verbinden inzichten vanuit Nieuwe Autoriteit met het werk van Carol Dweck.
THEMA MINDSET EN KANSARMOEDE (Ilse Aerden)
Als growth mindset gaat over geloven in de groei van kinderen, dan lijkt een situatie van kansarmoede dit geloof eerder te ondermijnen. Wat zeggen kinderen in kansarmoede zelf over hun geloof in groei? Kunnen we dit beluisteren vanuit een pedagogisch optimisme, of is dat naïf? We verkennen verschillende brillen om naar kansarmoede te kijken (B. Van Gorp & G. Gourdin) en staan stil bij hoe we kunnen omgaan met deze verschillen, ook in het team. Daarnaast staan we stil bij hoe ‘schaarste’ een belangrijke rol speelt in het functioneren van (o.a.) mensen in armoede (Eldar Shafir). We bespreken hoe inzetten op zelfsturing een hefboom kan zijn om (ook deze) kinderen te ondersteunen in hun geloof en leren.
THEMA MINDSET EN OUDERBETROKKENHEID (Lijne Vloeberghs en Sofie Van Eynde)
Hoe kan je als leerkracht, school samenwerken met ouders? Wat zijn manieren, pistes om ouders te betrekken op het leerproces van hun kind? En kunnen we ouders stimuleren om vanuit een growth mindset naar hun kind te kijken? Ook hier bieden we een heleboel voorbeelden, materialen, manieren om als leraar of als school echte partners te worden van ouders.
Inschrijfmogelijkheden
- Voor deze volledige reeks (7 thema's = 14 sessies) en de twee intervisiesessies kan je inschrijven via het tabblad 'inschrijven' hierboven
- Je kan ook voor de thema’s en reeksen apart inschrijven.
- Alle sessies vinden plaats van 9.30 tot 12.30 u.