Binnen UCLL bouwt de expertisecel Education for All al twee jaar aan onderzoeks- en dienstverleningsinitiatieven die kwaliteitsvol onderwijs voor alle leerlingen versterken. Ons vertrekpunt daarbij is de growth mindset, het geloof dat elke leerling kan leren, groeien wanneer we de juiste ingangspoort vinden.
Met deze growth mindset als startpunt bieden we dan ook graag een aantal thema’s in een nascholingsprogramma aan. Elk thema wordt tijdens twee sessies uit de doeken gedaan:
- een eerste waarbij er vooral gefocust wordt op de inhoud
- een tweede waarbij deze inhoud betekenis krijgt binnen de eigen praktijk van de deelnemers via opdrachten, reflectie-oefeningen, uitwisseling.
In deze reeks worden 3 thema's behandeld, gevolgd door een intervisiesessie.
THEMA MINDSET EN EVALUATIE (Ilse Geerinck en Sabine Dierick)
Inhoud: In deze sessies willen we een ander perspectief bieden op evaluatie. Evaluatie zien we als een wezenlijk onderdeel van de eigen onderwijsaanpak en niet als een gerichtheid op toetsen en rapport(ering) op het einde van een leerproces. Portretteren of beeld maken van leren is een manier van evalueren die inzet op het stimuleren van groei (cf. ‘growth mindset’) in plaats van een statische verwijzing te zijn naar het kunnen en weten op een vaststaand moment of afgebakende periode in het leerproces van een kind. De overtuiging van de leerkracht dat de potentie tot groei belangrijker is dan de weergave van diezelfde potentie, vraagt dan ook om een waarderend handelen en voorzichtig oordelen. In deze sessie bieden we handvaten aan om zelf te gaan portretteren.
THEMA MINDSET EN FEEDBACK (Tine Bos)
In de sessie taakgerichte feedback geven, trainen we in feedback geven op gewenst en ongewenst gedrag. We spitsen ons daarbij toe op de taak, de zelfregulatie en het proces. Persoonsgerichte feedback laten we, vanuit een growth mindset, achterwege. Feedback op een toets, taak of op het rapport wordt onder de loep genomen en we vergelijken voorbeelden die kinderen en jongeren wél tot leren aanzetten en voorbeelden die niet zo sterk zijn. Zo kan iedereen met concrete voorbeelden en een toegepaste visie naar huis.
THEMA MINDSET EN JONGE KINDEREN (Hilde Stroobants)
Een op groei gerichte mindset is een mentale ingesteldheid die je bij kinderen al heel vroeg op gang kan zetten, als je maar … Ja, hoe doe je dat bij jonge kinderen? In de sessie mindset bij jonge kinderen gaan we in op hoe je met goed overwogen feedback, aanmoediging en invulling van concrete activiteiten een op groei gerichte mindset kan bevorderen. We besteden ook aandacht aan te vermijden valkuilen in dat proces. En dan ga je in je eigen klas een aantal dingen uitproberen waar we dan in de tweede sessie verder mee aan de slag gaan. Op die manier ga je met een heldere invulling van wat het bevorderen van een op groei gerichte mindset bij jonge kinderen inhoudt terug naar je eigen praktijk.
Inschrijfmogelijkheden
- Inschrijven voor deze reeks kan via het tabblad ‘inschrijven’ rechtsboven.
- Je kan ook voor de andere thema’s apart inschrijven.
- Je kan bovendien thema’s combineren in een tweede reeks, die gevolgd wordt door een intervisiesessie.
- Ten slotte kan je voor de hele reeks (7 thema’s = 14 sessies) en de twee intervisiesessies inschrijven
- Alle sessies vinden plaats van 9.30 tot 12.30 u.