Tijdens deze studiedag bekijken we Lesson Study als professionaliseringsmethodiek voor meertalig onderwijs.
- Lesson Study: een vakdidactische zegen?
Lesson Study presenteert zich als een nieuwe onderzoeksmethode waarbij leraren samen als team de eigen klaspraktijk onderzoekend tegen het licht houden. Focus is de zoektocht naar effectieve lesstrategieën alsook het optimaliseren van het leren van de leerlingen.
Wat gebeurt er wanneer Lesson Study de invalshoek wordt van een vakgroep in een secundaire school? Welke plaats krijgt vakdidactiek in deze cyclus? Welke vragen en zorgen dringen zich op? Welke uitdagingen en kansen dienen zich aan? Lesson Study als een gedroomd vakdidactisch scenario? Of juist niet?
In deze bijdrage presenteren we de eerste voorlopige resultaten van het PWO-project Teamteaching met de vakgroep waarin Lesson Study verkend wordt als een methodiek voor teamteaching in secundaire scholen. We presenteren de eerste resultaten van het literatuuronderzoek en kaderen verder de trajecten die we momenteel organiseren bij enkele secundaire scholen.
door: Tobias Frenssen & Johan Ardui
- Hoe ervaren studenten van de banaba Meertalig Onderwijs Lesson Study?
In 2018-2019 ging de eerste jaargang van de bachelor-na-bacheloropleiding Meertalig Onderwijs van start aan de UCLL. Lesson Study werd er zowaar een vak in het curriculum. De studenten doorliepen in de loop van het schooljaar twee cycli Lesson Study: één in het eerste en één in het tweede semester, elk met een verschillende focus en een eigen leertraject. De ervaringen van dit eerste jaar leerden ons alvast het belang van een goede onderzoeksvraag en de focus op het leerproces van de leerlingen. Maar we verwierven nog heel wat andere inzichten, bijvoorbeeld hoe enkele randvoorwaarden ervoor kunnen zorgen dat Lesson Study nog beter kan leiden tot een rijke leerervaring voor de betrokken leerkrachten. Of wat de nadelen van Lesson Study zijn.
We delen graag onze ervaringen, succesfactoren en bezorgdheden met het publiek.
door: de eerste alumni van de banaba Meertalig Onderwijs
- Mogelijkheden van Lesson Study voor meertalig onderwijs
Lesson Study is gekend als een effectieve manier van professionalisering binnen lerarenteams. Via het collaboratief ontwerpen van lessen scherpen leerkrachten hun inzichten aan op het gebied van vakdidactiek, het ondersteunen van leerprocessen en differentiatie. De betrokken lerarengroep ontwikkelt daarbij een vorm van reflectie over het eigen didactisch-pedagogisch handelen die van onschatbare waarde is. Zo bezit Lesson Study het vermogen om een leerkrachtgestuurd proces van duurzame kwaliteitsverbetering binnen een school in gang te zetten.
In deze sessie zoomen we in op het potentieel van Lesson Study binnen de context van meertalig onderwijs. We hebben daarbij aandacht voor onderwijssettings waarbij Nederlands niet de thuistaal van de leerlingen is, maar richten ons evenzeer op vreemdetalenonderwijs zoals dat plaatsvindt binnen Content and Language Integrated Learning (CLIL).
door: Liesbeth Martens & Liesbeth Spanjers
Voor meer inhoudelijke informatie kan je terecht bij Liesbeth Martens of Liesbeth Spanjers