>> Maak een account aan of log in en schrijf in via de tab 'Inschrijven' hierboven. Vergeet niet om na je registratie twee workshops te kiezen op de volgende pagina. <<
09.15 u. Onthaal
09.40 u. Welkom
09.45 u. Waarom een Vlaams Lerend Netwerk STEM S.O.? - door Christel Op de Beeck, Beleidsmedewerker Vlaamse Overheid, Departement Onderwijs en Vorming
10.00 - 10.50 u. Workshops reeks 1
>> Workshop 1.1. - Looping in een pretpark
door Eli Cornelis, Leerkracht Elektromechanische processen, Gemeentelijk Technisch Instituut Londerzeel
In deze workshop wordt uitgelegd hoe het project Looping in een pretpark in de klas uitgerold kan worden. De leerlingen (5 TSO EM) maken een looping voor een speelgoedautootje. Hiervoor bestuderen ze eerst de theorie over middelpuntvliedende krachten. Ze berekenen in Excel de vorm van de baan en de theoretische snelheden, versnellingen, krachten… . Ze bouwen een constructie en testen ze. Tegelijk ontwerpen, bouwen en programmeren ze een snelheidsmeetsysteem. Een derde groep berekent, ontwerpt, maakt en test een remsysteem.
Bekijk meer op Facebook.
>> Workshop 1.2. - Next-Lab-project, de wereld van de online labs
door Fatiha Baki, Leerkracht wetenschappen/STEM/techniek
Next-Lab richt zich op het invoeren van onderzoeksgebaseerde wetenschapsopvoeding (IBSE) op scholen en vervolgt de missie van het project Go-Lab, waarbij innovatieve en interactieve onderwijsmethoden in de basis- en middelbare scholen worden bevorderd. Next-Lab biedt een gevarieerde portfolio van geavanceerde online leermiddelen in wetenschappelijke thema's, die honderden virtuele en wetenschappelijke laboratoria bevatten en onderzoeksapplicaties. Met behulp van Next-Lab komen studenten in aanraking met rijke en uitdagende leerervaringen, waarbij ze hun wetenschappelijke en technische kennis samenvoegen met sociale competenties. Zo krijgen de leerlingen meer inzicht en mogelijkheden om hun samenwerkings- en reflectievaardigheden van de 21e eeuw te ontplooien.
>> Workshop 1.3. - STEM skills and the future
door Adina Nistor & Anastasiya Boiko, Scientix
Knowledge and skills in science, technology, engineering and mathematics (STEM) fields are crucial in responding to some of today's societal changes. During the workshop, we will explore with participants some of the key competences and skills specific to STEM industries.
>> Workshop 1.4. - BRUG³: STEM-pakketten ontwikkelen door een wisselwerking tussen secundaire scholen, bedrijven en de lerarenopleiding.
door Filip Poncelet, Docent chemie aan de lerarenopleiding S.O. van UC Leuven-Limburg
In de Bachelor Secundair Onderwijs leren studenten wat STEM is door in groep een casus uit te werken. Tijdens deze workshop kom je meer te weten over:
- Hoe groepen samenstellen?
- Hoe begeleiden met verschillende docenten?
- Welke didactische aanpak hanteren?
- Waarom en hoe externen/bedrijven betrekken?
- Welke materialen uitwerken zowel voor leerlingen als voor leerkrachten?
- Hoe materialen evalueren en bijsturen na uitrollen in de klas?
In de sessie willen we aan de hand van de realisaties (zie www.stemleerkracht.be) en onze ervaringen bij het opzetten van STEM-thema’s rond bioplastics, recyclage, fermentatie in voeding, cosmetica, mini- en microschaal tips meegeven als je met collega’s/externen zelf aan de slag gaat.
>> Workshop 1.5. - Odifiks, STEM met Brusselse kinderen
door Jan Sermeus, Onderzoeker Wetenschapsonderwijs Odisee
In de Odifiks-cluBXL gaan we in een STEM-academie met Brusselse kinderen (leeftijden 9-14) aan de slag. Daarbij gebruiken we een specifieke aanpak die inzet op STEM-geletterdheid. Vertrekkende van een prikkelende vraag mogen kinderen hun eigen vragen onderzoeken of ideeën ontwerpen. De rol van de leerkracht is bij deze cruciaal, en krijgt vorm als Socratische begeleider.
10.50 - 11.10 u. Pauze
11.10 - 12.00 u. Workshops reeks 2
>> Workshop 2.1. - Introductie van de STE(A)M-TEAM kit: een toolkit om van leerkrachten betere ontwerpers van STE(A)M-projecten te maken.
door Tijs Verbeke, Lector techniek en STEM bij Howest, en Dimitri Govaert, Lector Natuurwetenschappen en STEM, onderzoeker STEM-didactiek bij Howest
De STE(A)M-TEAM kit is een tool van Building Blocks, die de verschillende (les)fasen van een STE(A)M-project voorstellen. Leerkrachten kunnen op een soort van spelbord zelf een selectie maken en volgorde geven aan die Building Blocks en eveneens kiezen voor een open (divergentie/convergentie) of gesloten structuur.
In deze workshop maken de leerkrachten kennis met de toolkit en worden, bij wijze van demonstratie, samen met de groep een aantal Building Blocks ingevuld.
>> Workshop 2.2. - Restauratie van het Lam Gods
door Natacha Gesquière, Leerkracht wiskunde en STEM-coördinator van Sint-Bavohumaniora
Digitalisering, technologie en wiskunde spelen een belangrijke rol in het beschermen van het kunstpatrimonium. Zonder echt aan wiskunde te doen of de leerlingen zelf aan de slag te laten gaan, kan je toch verwondering en waardering oproepen bij jongens en meisjes.
>> Workshop 2.3. - STEM en buitengewoon onderwijs & Supersized STEAM
door Patrick Van Luchene, Leerkracht STEM in De Veerboot (BuSO) Astene
Tijdens deze workshop worden twee STEM projecten voorgesteld, toegepast in het buitengewoon onderwijs:
Deel 1: STEM onderwijs in het buitengewoon onderwijs niet buitengewoon. Via atelierwerking willen we inzetten op onderwijs om alle kinderen een stap verder te helpen in hun ontwikkelings- en ontplooiingsproces. Dit met een focus op het realiseren van zoveel mogelijk kansen voor de kinderen. Het centrale uitgangspunt is dus een focus op kansen en het inzicht dat een kind met problemen niet gelijk is aan probleemkind! De atelierwerking vertrekt vanuit handelingsplannen voor verschillende groepen en niveaus of vanuit individuele ontwikkelingsplannen.
Deel 2: Supersized STEAM: Het creëren van een motiverende en betekenisvolle context voor kinderen rond techniek en wetenschap door een reeks speelse en thematische workshops.
>> Workshop 2.4. - Design Your City
door Jan De Lange, Lector fysica/STEM en onderzoeker aan Arteveldehogeschool
‘Design Your City’ is een initatief van enkele enthousiaste STEM-leerkrachten uit de RHIZO Scholengroep uit Kortrijk. De leerkrachten hebben hun expertise, noden en behoeftes samengegooid en in een concreet STEM-project gegoten. Het project werd gesteund door de Provincie West-Vlaanderen. Design Your City is uniek omdat het Design Thinking, een ontwerpmethode uit de industriële wereld, als didactiek heeft verwerkt in de STEM-projecten. In deze workshop wordt de visie op STEM en een concreet STEM-project van A tot Z overlopen.
>> Workshop 2.5. - Next Generation Science Standards, ook in Vlaanderen?
door Jouri Van Landeghem, Lector fysica/STEM en onderzoeker aan HoGent
De Next Generation Science Standards (NGSS) vormen een uitgebreid kader voor STEM-onderwijs dat ook een inspiratie kan zijn voor het uitzetten van STEM-leerlijnen in het Vlaamse werkveld. We bespreken kort de drie dimensies van het kader, geven een overzicht van nuttige bronnen en tools, en bieden een aantal voorbeelden van hoe je dit kader kan toepassen in de lespraktijk.
Lees meer hier en hier.
12.00 - 14.00 u. STEM-fair en walking lunch
14.00 - 15.00 u. Overzicht van de resultaten en het eindrapport van het Vlaams Lerend Netwerk STEM S.O.
- Voorstelling van de werking van het netwerk, probleemstellingen en conclusies. Door de uitvoerende leden van het Vlaams Lerend Netwerk STEM S.O.
- Panel uit de stuurgroep van het netwerk: bespreking van de aanbevelingen en antwoorden op de vragen vanuit het publiek
15.00 - 16.00 u. Keynote "Recommendations for STEM integration in the USA and possible connections with the Flemish model". - door Dr. Alfred L. Hall
Dr. Alfred Hall is Founder and Chief Executive Officer of Hall Education Services, an educational consulting firm that provides services and support to school districts and schools in the areas of STEM Education Leadership. His career in education spans more than 25 years in various roles in K-12 (primary and secondary) schools and higher education institutions (colleges and universities). He has served as a member of the national committee on Integrated STEM Education with the National Research Council and National Academy of Engineering, which produced the report: STEM Integration in K-12 Education: Status Prospects, and an Agenda for Research (National Academies Press, 2014). In addition, he also serves as a member of the National Science Advisory Board for the McGraw Hill Publishing Company and is a former member of the National Taskforce for Recruiting, Retaining, and Supporting Teachers of Mathematics for the National Council of Teachers of Mathematics.
He is a strong advocate for STEM education and is grateful for his opportunities to serve educators and students throughout his career.