12.00 - 13.00 u. |
Onthaal met broodjeslunch en koffie |
13.00 - 13.05 u. |
Welkom |
13.05 - 13.20 u. |
Keynote: voorstel van een didactisch model voor STEM |
13.25 - 14.00 u. |
Bespreking voorstel didactisch model voor STEM in groepen |
14.00 - 14.15 u. |
Tijd om de vragenlijst van het Lerend Netwerk in te vullen >> Breng je smartphone, tablet of laptop mee! |
14.15 - 14.25 u. |
Pauze |
14.25 - 14.40 u. |
Keynote: Enkele mogelijkheden om STEM te evalueren, praktijk en theorie >> Door Wim Peeters, Pedagogisch begeleider begeleider fysica, STEM
(en deels NW) regio Antwerpen, Hasselt en Mechelen-Brussel, Katholiek Onderwijs Vlaanderen |
|
Elke les streeft enkele leerdoelen na. Evalueren is een middel om deze doelen te bereiken,
en hoeft niet enkel ingezet te worden om te zien of een doel bereikt is. In deze presentatie overlopen we
snel enkele voorbeelden uit de praktijk, enkele mogelijke manieren, maar ook enkele tips om de evaluatie
te doen in de klaspraktijk. STEM is een didactiek en pedagogie die een beetje anders probeert te zijn,
vandaar dat de getoonde manieren van evalueren sommige leerkrachten misschien buiten hun comfortzone
kunnen brengen. Door te evalueren om te leren, wordt de leraar temidden van zijn groep lerenden ook
een lerende. Dat is een krachtige leeromgeving. STEM is een kans om dat in de praktijk te brengen.
|
14.45 - 15.00 u. |
Keynote: Kan STEM ook ‘evaluatie’ heruitvinden? >> Sander Van Acker, Opleidingshoofd Lerarenopleiding Secundair Onderwijs Odisee Waas & Onderzoeker |
|
STEM staat open voor een eigentijds leren waarin leerlingen hun eigen referentiekader opbouwen.
Tijdens STEM kunnen heel wat 21ste-eeuwse vaardigheden aan bod komen. De bedoeling is om via feedback
van de leerling aan de leerkracht dat leren op een hoger niveau te brengen. De zelfevaluatie van de leerlingen
over hun betrokkenheid, vooruitgang en prestatie wordt geconfronteerd met de evaluatie door peers en leerkrachten.
Zo kunnen wetenschappelijke inzichten en zelfregulatie samen ontwikkelen.
|
15.05 - 15.55 u. |
Keuze uit een reeks parallelle workshops rond evaluatie in STEM |
|
[VOLZET] Workshop 1: Comparatief beoordelen van competenties: een innovatieve methode >> Door Maarten Goossens, wetenschappelijk medewerker Onderzoeksgroep Edubron, Universiteit Antwerpen.
|
|
Beschrijving: In deze workshop schenken we aandacht aan het betrouwbaar en valide beoordelen van
competenties zonder ellenlange criterialijsten. Daarvoor wordt een vernieuwende manier en bijhorende tool (D-PAC)
gedemonstreerd en worden wetenschappelijke inzichten toegelicht. Verder verkennen we verschillende
toepassingsmogelijkheden samen met het publiek.
Doelgroep: leerkrachten, lerarenopleiders, onderzoekers, begeleiders, beleidsmakers, …
|
|
Workshop 2: Kennis evalueren in STEM via de vertrouwde toetsen >> Door Natacha Gesquière, Sint-Bavohumaniora Gent
|
|
Beschrijving: Omdat bij een STEM-project behoorlijk wat belang wordt gehecht aan de context,
proberen we die lijn door te trekken in de toetsen. Enkele concrete voorbeelden.
Doelgroep: eerste graad
|
|
Workshop 3: Werken met rubrics >> Door Fatiha Baki, leerkracht STEM, wetenschappen en techniek
|
|
Beschrijving: In deze workshop staan we even stil bij het gebruik van rubricks om leerlingen te evalueren.
We bekijken hoe we rubrick kunnen gebruiken als een doelgericht, valide evaluatie-instrument.
Na deze sessie weet je wat rubrick is en hoe je dat in de klas kan inzetten.
Doelgroep: leerkrachten
|
|
Workshop 4: Kan STEM ook evaluatie heruitvinden? >> Door Sander Van Acker, Opleidingshoofd Lerarenopleiding Secundair Onderwijs Odisee Waas & Onderzoeker
|
|
Beschrijving: STEM staat open voor een eigentijds leren waarin leerlingen hun eigen referentiekader opbouwen.
Tijdens STEM kunnen heel wat 21ste-eeuwse vaardigheden aan bod komen. De bedoeling is om via feedback
van de leerling aan de leerkracht dat leren op een hoger niveau te brengen. De zelfevaluatie van de leerlingen
over hun betrokkenheid, vooruitgang en prestatie wordt geconfronteerd met de evaluatie door peers en leerkrachten.
Zo kunnen wetenschappelijke inzichten en zelfregulatie samen ontwikkelen.
Doelgroep: alle STEM-leerkrachten
|
15.55 - 16.20 u. |
Bespreking in groepen van eigen evaluatiemethodes >> Breng de evaluatie-instrumenten die je zelf gebruikt mee |
16.20 u. |
Einde |