Het Europees project iMuSciCa ontwikkelt een interdisciplinaire STEAM-didactiek, waarin muziek, fysica en engineering elkaar versterken.
Er worden leereenheden ontwikkeld rond basisinzichten van toon, natuurtonen, harmonieken, timbre, consonantie/dissonantie en dergelijke. Hierbij wisselen telkens vraagstellingen uit de muziek af met redeneringen en metingen in fysica. Vaak wordt ook een eenvoudig instrument gebouwd of gesimuleerd (engineering). Hiervoor wordt een ‘ICT-workbench’ gecreëerd waar men virtueel kan experimenteren, zowel fysisch als muzikaal. Met deze workbench kan je lesscenario's bouwen met behulp van een toolbox.
Het traject kan doorlopen worden in lessen muziek, wetenschappelijk werk, fysica, STEM en/of in het kader van een seminarie of project. Bij voorkeur wordt het traject uitgevoerd door een leerkracht fysica/WW/Wi in combinatie met een leraar muziek. Op die manier reflecteert de STEAM-pedagogie zich ook in het lerarenteam.
Leerkachten stellen hun klas (1ste of 2de graad ASO of TSO) kandidaat voor de deelname aan één van de volgende trajecten:
- Traject 1 (licht): 4 tot 6 lesuren
- Traject 2 (intensief): 8 tot 10 lesuren
De leermaterialen worden ter beschikking gesteld voor scholen die deelnemen aan het ontwikkelings- en testprogramma.
Meer informatie over de doelstellingen en de methodiek vind je op de trajectpagina.
Meer informatie over het project lees je hier.