Hoorcollege 1: Kinderpsychiatrie (Dr. Emmery)
Het aantal kinderen opgenomen in een kinderpsychiatrische instelling neemt gestaag toe. Ook leerkrachten worden hiermee geconfronteerd.
Inhoud hoorcollege
- de sociale kaart kind en psychiatrie in Vlaanderen
- problematiek en beeldvorming volgens leeftijd
- preventieve zorg en belangrijke aandachtspunten voor leerkrachten
Dit alles wordt toegelicht en geduid vanuit de vraag: "Wat betekent dit voor mij als leerkracht?"
Hoorcollege 2: Geneesmiddelen bij kinderen/psychofarmaca (Dr. Emmery)
Het gebruik van medicatie tijdens de schooluren kan nuttig zijn om een optimale levenskwaliteit te bekomen. Op dit moment worden ook een aantal psychofarmaca gebruikt bij kinderen die rechtstreeks inwerken op het centraal zenuwstelsel en die gebruikt worden bij een groot aantal neurologische of psychiatrische aandoeningen zoals epilepsie, depressie, ADHD, dwangmatig gedrag, ... Bij inname van deze geneesmiddelen kunnen bijwerkingen ontstaan. Dit is een belangrijk gegeven voor de leerkracht die meer en meer geconfronteerd wordt met medicatiegebruik van leerlingen in de klas.
In deze sessie wordt nagegaan welke medicatie vooral gebruikt wordt, de link naar de aandoening, mogelijke werking en nevenwerking(en).
Vragen en ervaringen van cursisten komen ook aan bod!
Hoorcollege 3: Onderwijsmotivatie, faalangst en ondersteuning (Kristof Das)
Leren is een complex gegeven, maar willen leren is mogelijk een nog complexer gegeven. Vaak beschikt een leerling over voldoende competenties, maar is de drempel om dit om te zetten naar concrete resultaten (te) groot. In dit hoorcollege komen de voor- en nadelen van competentieonderwijs i.p.v. prestatieonderwijs aan bod.
Je verwerft inzicht in de psycholosociale component van leren en presteren zodat je met een ruimere blik naar de leerling als kennisverwerver en kennisweergever kan kijken. Het juist kunnen beoordelen van uitgezonden signalen en de competentie om er een corrigerend en/of ondersteunend antwoord op te kunnen geven, is onontbeerlijk om jongeren met motivatieproblemen en/of faalangst te kunnen begeleiden.
Hoorcollege 4: Kindermishandeling... hoe ga ik er als leerkracht mee om? (Linda Loix & Christa Morren)
Het Vertrouwenscentrum Kindermishandeling (VK) is een hulpverleningscentrum waar iedereen terecht kan die ongerust is over een kind/gezin. Deze ongerustheid kan gaan over geweld, mishandeling, verwaarlozing en/of misbruik. In dit hoorcollege gaat Rik Bloemen dieper in op deze materie en biedt hij een stappenplan aan voor leraren dat gevolgd kan worden ingeval van kindermishandeling.
Deze hoorcolleges maken deel uit van een module van de BaNaBa Buitengewoon Onderwijs. Wie hiervoor graag een credit wil behalen, moet zich als student inschrijven. Neem contact op met inge.fraiponts@ucll.be.