In deze navorming is het kernthema 'Kansarmoede op school: ontkoppelen of verbinden?'.
- Gelijke onderwijskansen: wat? waarom? hoe? Wat betekent dat voor het leren in de klas? En wat kan je wel/niet als leerkracht?
- Armoede en uitsluiting: concrete verhalen en getuigenissen
- De rol van het eigen referentiekader en normen
- Het onderzoeken van de eigen schoolcontext/klascontext en zorgwerking
- Linken naar de welzijnssector en de meerwaarde van samenwerking (brede school): zicht krijgen op het netwerk van hulpverleners en partners rond armoede en uitsluiting. Een visie verkennen over samenwerking met de buurt en de schoolomgeving.
- Theoretische kaders: empowerment, hechting, psychologie van de schaarste,...
Concrete verhalen (getuigenis, video's, teksten) over de betekenis van kansarmoede in de context van onderwijs, worden in groep besproken. De eigen visie en het achterliggend mensbeeld worden bevraagd. Alles wordt degelijk geduid tegen een theoretische achtergrond, tijdens het college of via te lezen artikels. Deelnemers worden verwacht om kritisch naar hun praktijk te kijken en krijgen de kans om hun indrukken hierover in groep te bespreken.
De navorming bestaat uit zes sessies, die telkens van 18.30 u. tot 22.00 u. doorgaan, op:
- woensdag 3 februari 2016
- woensdag 17 februari 2016
- woensdag 2 maart 2016
- woensdag 16 maart 2016
- woensdag 23 maart 2016
- maandag 18 april 2016
Deze navorming is een module van de BaNaBa Zorgverbreding en Remediërend Leren. We hiervoor graag een credit wil behalen, moet zich als student inschrijven. Meer informatie daarover bekom je via inge.fraiponts@ucll.be.