Tijdens de colleges en via aangereikte bundels kan je theoretische achtergrond verzamelen. Deelnemers worden verwacht om op basis van de theorie kritisch naar hun eigen praktijk te kijken en krijgen de kans om hun indrukken hierover in groep te bespreken. Concrete verhalen (getuigenissen, video's, teksten) over de betekenis van kansarmoede in het onderwijs worden gedeeld. Je eigen visie en mensbeeld komen hierbij ook aan bod.
Een beknopt inhoudelijk overzicht van de sessies:
- gelijke onderwijskansen: wat/waarom/hoe? Wat betekent het voor het leren in de klas? Wat kan je wel/niet als leerkracht?
- armoede en uitsluiting: concrete verhalen en getuigenissen
- de rol van het eigen referentiekader en normen
- het onderzoeken van de eigen schoolcontext/klascontext en zorgwerking
- linken naar de welzijnssector en de meerwaarde van samenwerking (brede school): zicht krijgen op het netwerk van hulpverleners en partners rond armoede en uitsluiting. Een visie verkennen over samenwerking met de buurt en de schoolomgeving.
- theoretische kaders: empowerment, hechting, psychologie van de schaarste,...
BaNaBa Zorgverbreding en Remediërend leren
Deze navorming is een keuzemodule van de BaNaBa Zorgverbreding en Remediërend leren. Je kan op twee manieren aan deze module deelnemen:
- Via creditcontract: je wordt officieel als student ingeschreven voor één module en doet mee aan de evaluatie. Als je slaagt, ontvang je een officieel creditbewijs (dat aantoont dat je de competenties voor dit opleidingsonderdeel beheerst) dat je later kan gebruiken voor eventuele vrijstellingen. De kostprijs is €234,10 + €11,20 per studiepunt. Voor meer informatie hierover, stuur je een mail naar inge.fraiponts@ucll.be.
- Via navorming: je schrijft je in via deze website en kan de sessies als navorming volgen. Je bent vrij om de evaluatie mee te doen. Na afloop ontvang je louter een attest van deelname. De kostprijs is €150,00.