Vanuit de Banaba Zorg (UCLL) organiseerden we een digitale bevraging naar de tijdsbeleving van leerkrachten en zorgcoördinatoren in de uitwerking van zorg in kleuter- en lager onderwijs.
Enkele opmerkelijke eerste resultaten:
- De meeste tijd gaat naar ‘beeldvorming’ van de zorgen bij een kind.
- Bij kleuters gaat er vervolgens vooral tijd naar ‘overleg rond klaswerking’ en het ‘gericht differentiëren’.
- In het lager onderwijs lijkt na de ‘beeldvorming’ vooral het ‘leerlingvolgsysteem’ en ‘individuele aandacht geven’ eerst aandacht te krijgen. Tegelijk zou men graag ook in het lager meer tijd besteden aan ‘overleg rond basiszorg’.
- ‘Uitwisselen of bij elkaar gaan kijken om te leren’ is minder in scholen ingebouwd.
- Ook omgaan met kansarmoede krijgt nog relatief weinig tijd en roept nochtans voor velen vooral vragen op.
- Kleuteronderwijs willen vooral meer tijd steken in ‘goed observeren’, ‘zoeken en versterken van talenten’ en ‘afstemming met lager onderwijs’.
Roept dit bij jou ook vragen op?
Is het bij jou op school ook zo … of misschien net helemaal anders?
Of zou je zelf graag mee verkennen hoe het anders kan?
We merken dat er grote verschillen zijn tussen scholen, wat vooral betekent dat het interessant is om van elkaar te leren hoe tijd in zorg wordt ingezet !
Kom op vrijdag 25 september tussen 9 uur en 12 uur naar de voorstelling van de resultaten van de bevraging en reflecteer mee over de betekenis van deze enquête.
Heb je interesse om je te verdiepen in deze thematieken?
Schrijf je in voor het postgraduaat ‘Ervaringsgerichte Zorg in de Kleuterschool’ en kom op woensdagavonden samen met andere zoekende zorg- of klasleerkrachten om samen te leren. (20 studiepunten, gespreid over twee jaren)
Wil je nog meer en breder? Schrijf je in voor de opleiding ‘Banaba Zorg en Remediërend Leren’ en volg de opleiding als zorgcoördinator (60 studiepunten, te spreiden over twee of drie jaren, keuze voor specialisatie kleuter-, lager of secundair onderwijs).