Tijdens de colleges en via aangereikte bundels kan je theoretische achtergrond verzamelen. Deelnemers worden verwacht om op basis van de theorie kritisch naar hun eigen praktijk te kijken en krijgen de kans om hun indrukken hierover in groep te bespreken. Concrete verhalen (getuigenissen, video's, teksten) over de betekenis van kansarmoede in het onderwijs worden gedeeld. Je eigen visie en mensbeeld komen hierbij ook aan bod.
Een beknopt inhoudelijk overzicht van de sessies:
- gelijke onderwijskansen: wat/waarom/hoe? Wat betekent het voor het leren in de klas? Wat kan je wel/niet als leerkracht?
- armoede en uitsluiting: concrete verhalen en getuigenissen
- de rol van het eigen referentiekader en normen
- het onderzoeken van de eigen schoolcontext/klascontext en zorgwerking
- linken naar de welzijnssector en de meerwaarde van samenwerking (brede school): zicht krijgen op het netwerk van hulpverleners en partners rond armoede en uitsluiting. Een visie verkennen over samenwerking met de buurt en de schoolomgeving.
- theoretische kaders: empowerment, hechting, psychologie van de schaarste,...
Deze sessies maken deel uit van een module van de BaNaBa Zorgverbreding en Remediërend Leren. Wie hiervoor graag een credit wil behalen, moet zich als student inschrijven. Neem contact op met inge.fraiponts@ucll.be.