Breinologie voor leerkrachten
Door inzicht te verwerven in de werking en ontwikkeling van de hersenen krijg je als leerkracht een beter inzicht in leren en leerprocessen bij jezelf en bij je leerlingen. Vanuit deze inzichten kan je je didactisch en pedagogisch handelen onder de loep nemen en verder verfijnen.
Tijdens deze reeks breinologie-sessies komen achtereenvolgens volgende thema’s aan bod:
- Mindset en het brein
- Stress en leren
- Zelfsturing bij tieners
Mindset en het brein
Welke opvattingen hebben we over leren en sluiten deze opvattingen aan bij wat onderzoek aantoont over de werking van de hersenen en de psychologische processen die spelen tijdens het leren? De opvattingen die we als leerkracht of leerling hebben over leren zijn belangrijk tijdens het leren; ze beïnvloeden de manier waarop we omgaan met uitdagingen, tegenslagen, feedback … Het is belangrijk om deze opvattingen te kennen en zo nodig bij te sturen.
Tijdens deze navorming krijg je inzicht in de plasticiteit van het brein. We bekijken ook vanuit welke mindset/opvattingen we naar leren kijken? Welke opvattingen zijn bevorderlijk voor leren en welke niet? Hoe kunnen we werken aan onze mindset en zo het leren positief beïnvloeden? Is onze mindset zichtbaar in het brein? Deze en nog andere vragen komen aan bod in de sessie. We baseren ons op neurowetenschappelijk en leerpsychologisch onderzoek van onder andere C. Dweck.
Je leert de theorie op jezelf en je leerlingen toepassen en krijgt tools aangereikt om er in de klas concreet mee aan de slag te gaan.
Verdieping
Je kan alvast meer lezen over mindsets in het pakket 'Mind, Set, Grow!' en in de brochure 'Ik geloof in jou!'.
Voor meer inhoudelijke informatie kan je terecht bij tinne.vancamp@ucll.be.
Inschrijven
- 24/04: Mindset en het brein > schrijf je in via het menu 'Inschrijven' hierboven
- 07/05: Stress en leren > schrijf je in via deze pagina
- 02/06: Zelfsturing bij tieners > schrijf je in via deze pagina
- Prijs: 1 sessie kost €45; schrijf je in voor alledrie, bedraagt de prijs €120