Breinologie voor leerkrachten
Door inzicht te verwerven in de werking en ontwikkeling van de hersenen krijg je als leerkracht een beter inzicht in leren en leerprocessen bij jezelf en bij je leerlingen. Vanuit deze inzichten kan je je didactisch en pedagogisch handelen onder de loep nemen en verder verfijnen.
Tijdens deze reeks breinologie-sessies komen achtereenvolgens volgende thema’s aan bod:
- Mindset en het brein
- Stress en leren
- Zelfsturing bij tieners
Zelfsturing bij tieners
Het brein van onze tieners is nog volop in ontwikkeling. De hersendelen die verantwoordelijk zijn voor hun zelfsturend vermogen zijn nog ‘onder constructie’ en werken dus niet altijd even efficiënt. Dat merken we niet alleen aan hun leer- en werkhouding, maar eveneens aan de niet-altijd-gezonde-levenshoudingen die tieners er op nahouden.
Tijdens deze navorming krijg je inzicht in de ontwikkeling en de werking van de hersenen tijdens de tienerperiode. We koppelen deze inzichten aan het zelfsturend en lerend vermogen van tieners. We bespreken vervolgens wat deze inzichten kunnen betekenen voor jou als leerkracht en hoe je je didactisch en pedagogisch handelen hier (nog) beter op kunt afstemmen. Naast neurowetenschappelijk onderzoek komen ook leerpsychologische en pedagogische onderzoeksresultaten aan bod.
Je leert de theorie op jezelf en je leerlingen toepassen en krijgt tools aangereikt om er in de klas concreet mee aan de slag te gaan.
Verdieping
Voor meer inhoudelijke informatie kan je terecht bij tinne.vancamp@ucll.be.
Inschrijven
- 24/04: Mindset en het brein > schrijf je in via deze pagina
- 07/05: Stress en leren > schrijf je in via deze pagina
- 02/06: Zelfsturing bij tieners > schrijf je in via het menu 'Inschrijven' hierboven
- Prijs: 1 sessie kost €45; schrijf je in voor alledrie, bedraagt de prijs €120