Spelen met Loose Parts, of Losse Stukjes, is een internationaal fenomeen in het kleuteronderwijs voor de 21ste eeuw. De vaardigheden die onze kleuters als volwassenen voortdurend zullen inzetten, vinden reeds een aanzet in de kleuterklas, en Loose Parts Play biedt daarbij schitterende kansen om van in de vroege jaren het onderzoekend leren, planmatig handelen, creatief denken, overleg en samenwerken … aan te zetten.
Workshop 1: Meer halen uit Loose Parts Play
Wil je er zelf mee aan de slag? Of ben je er al mee bezig, maar voel je dat er meer in zit dan je er nu al uithaalt? Ben je op zoek naar het fijne ervan? Kom dan zeker meedoen in deze workshop!
We gaan actief met diverse concrete materialen aan de slag om te verkennen
- wat Loose Parts Play nu juist inhoudt
- wat je ervoor nodig hebt
- hoe je het met kleuters in gang kan zetten
We lichten ook al heel even de sluier op van hoe je vanuit Loose Parts Play het spelend leren van kleuters kan ondersteunen en stimuleren.
Vanuit onze ervaringen in het UCLL-ontwerponderzoek rond Zichtbaar Leren in Loose Parts Play bieden we je meteen ook nog praktische tips rond verzamelen, stockeren en documenteren.
Workshop 2: Het leren van jonge kinderen herkennen, verdiepen en uitbreiden vanuit Loose Parts Play
(Deze workshop is een vervolg op ‘Meer halen uit Loose Parts Play’; je moet de eerste workshop gevolgd hebben om aan deze tweede te kunnen deelnemen)
In het spontane spel van Loose Parts Play zien we regelmatig handelingen die zich herhalen, soms met hetzelfde materiaal, soms met nieuwe combinaties van materialen. Maartje blijft de auto’s, de dino’s, maar ook de steentjes die ze op het pad verzamelde, in lange rijen leggen. Diago gaat op alles wat zich daarvoor aandient ondersteboven hangen. Maryam lijkt alles van hier naar daar te verplaatsen zonder er dan veel mee te doen. Sien wil alles, maar dan ook alles tellen. Joran is gefascineerd door alles wat draait.
Het spontane spel van kleuters met Loose Parts toont ons de denk- en handelingsschema’s die leven in de klas. In deze workshop maak je kennis met de kijkwijzers voor het herkennen van schemata. We gebruiken die actief om te observeren en het spontane leren te herkennen, maar ook en vooral om te zien hoe we, vanuit die schemata verruimend en verdiepend kunnen werken om het leren van jonge kinderen verder op weg te helpen. Je hebt geen voorkennis nodig over schemata om aan de workshop te kunnen deelnemen.
Inschrijven
Er zijn verschillende inschrijfmogelijkheden om deel te nemen aan de workshops Loose Parts Play in Hasselt
- Woensdag 22 januari 2020 richten we beide workshops op één dag in. Je kan inschrijven voor
- Later volgt nog een datum waarop je ook enkel workshop 2 kan volgen (maar je kan enkel inschrijven als je in het verleden workshop 1 al bijwoonde)