Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en gemotiveerd om dingen bij te leren.
- Hoe hou je kinderen gemotiveerd om dingen bij te leren?
- Niet alleen op school maar hun hele leven?
- Waarom zijn ze soms bang om fouten te maken en waarom geven ze dan maar op?
De mindsettheorie van professor Carol Dweck van de Stanford-universiteit toont aan dat de leerhouding bepaald wordt door dieperliggende opvattingen waarvan we ons vaak niet bewust zijn. Wie ervan uitgaat dat onze hersenen soepel zijn en nog kunnen ontwikkelen, is meer gemotiveerd om uitdagingen aan te gaan en niet op te geven na een fout.
In deze navorming voorzien we drie sessies waarbij de deelnemers enerzijds het theoretisch kader ‘mindset en het brein’ leren kennen en anderzijds ook zelf actief aan de slag gaan rond dit thema. De drie sessies bouwen verder op elkaar. Deelnemers kunnen kiezen om alleen sessie 1 te volgen of sessie 1 + 2 of sessie 1 + 2 +3.
Sessie 1 (lesgever Tinne Van Camp)
- vrijdag 26 april
- 9u30 tot 12u30
- In deze sessie wordt het theoretisch kader ‘mindset en het brein’ toegelicht en maken de deelnemers kennis met het concept van ‘mindsetgrow!’. De theorie wordt geconcretiseerd aan de hand van een STEM-workshop.
Sessie 2 (lesgevers Tinne Van Camp en Katrien Goossens)
- maandag 6 mei
- 13u00 tot 16u00
- In deze sessie wordt het concept van ‘mindsetgrow!’ verder actief verkend met de deelnemers door middel van een ‘workshop filosoferen’ en een ‘workshop drama en het tienerbrein’. De deelnemers worden voorbereid om zelf in de klaspraktijk aan de slag te gaan met ‘mindsetgrow!’.
Sessie 3 (lesgevers Tinne Van Camp en Katrien Goossens)
- donderdag 23 mei
- 9u30 tot 12u30
- Hoe gaan we concreet aan de slag in de klas met mindsetgrow? In deze laatste sessie bespreken we vragen en concrete voorbeelden uit de praktijk.
Het project "mindsetgrow!" kwam tot stand met middelen van de provincie Vlaams-Brabant.