Tabgroep1InfoiMuSciCaSTEAM: echte en virtuele experimenten op het snijvlak tussen muziek en fysica donderdag, 21 februari, 2019Doelgroep: Secundair onderwijs Beschrijving: Hoe kan je wetenschappen en muziek verbinden tot een STEAM-didactiek in je klas? Deze navorming toont echte en virtuele experimenten op het snijvlak tussen muziek en fysica: bijvoorbeeld de bronnen van geluid en toon, natuurtonen, klankkleur, de invloed van lengte, dikte en spanning op de toonhoogte van een snaar. We doen ook een echte en virtuele oefening rond 'stem je eigen snaarinstrument en speel erop'. De voorbeeldlessen zijn uitgewerkt in een ICT-omgeving, waarmee leerlingen begeleid maar zelfstandig aan de slag kunnen. Deze navorming is bedoeld voor de eerste graad secundair onderwijs, voor leerkrachten wetenschappelijk werk en STEM, maar kan ook inspirerend zijn voor leerkrachten muziek, die interesse hebben in de band tussen muziek en wetenschappen. Met lichte aanpassingen kan je het materiaal ook in de tweede graad gebruiken. De navorming is een onderdeel van het Europese iMuSciCa-project. Praktisch Adres: UC Leuven-Limburg - Lerarenopleiding Secundair - Agoralaan Gebouw B bus 4, Blok R 3590 Diepenbeek België Datum: donderdag 21/02/2019 (9.30 - 16.30) Contact: Tel: 011/180 941 e-mail: navormingen@ucll.be Prijs: 95,00€, inclusief koffie, lunch en lesmateriaal Docent(en) ANDREOTTI Erica Erica Andreotti is vakdidactisch onderzoeker bij UC Leuven-Limburg. Zij is bezig met vakdidactiek fysica, natuurwetenschappen en STE(A)M. Erica is sterk gemotiveerd om wetenschappelijke kennis te verspreiden en ze heeft een grote interesse voor het onderwijzen ervan. Erica is gedreven door haar geloof in het belang van de wetenschappen in onze moderne maatschappij, zowel in toepassingen als op educatief gebied. Erica is betrokken bij verschillende vakdidactische projecten, vooral gericht op het ontsluiten van de wereld van de wetenschappen voor jongeren en leerkrachten. Alle opleidingen van deze docent: Gran Sasso Nationaal Laboratorium 06/04/2016 Leergemeenschap MeerSTEMmiG! 30/05/2016 Infosessie Quantum SpinOff 2016-2017 14/06/2016 Leergemeenschap voor een "meerSTEMmig" vakdidactiek. 21/11/2016 Leergemeenschap voor een "meerSTEMmige" vakdidactiek. 13/03/2017 Regionale netwerksessie van het Vlaams Lerend Netwerk STEM S.O. - Torhout 27/04/2017 Regionale netwerksessie van het Vlaams Lerend Netwerk STEM S.O. - Leuven 17/05/2017 Fysica en muziek interdisciplinair 20/06/2017 STEM Masterclasses dompelen je onder in onderzoek, ondernemen, technologie en innovatie 04/10/2017 Afsluiting van het Vlaams Lerend Netwerk STEM SO 25/10/2017 STEM Masterclasses dompelen je onder in onderzoek, ondernemen, technologie en innovatie 16/11/2017 STEM Masterclasses dompelen je onder in onderzoek, ondernemen, technologie en innovatie 22/11/2017 Hoe muziek de weg wijst naar fysica en omgekeerd 21/02/2019 Opslag van energie - de fiets - inheems fruit - astronomie 19/03/2020 Lees verder over ANDREOTTI Erica FRANS Renaat Docent fysica Oprichter Vakdidactisch Centrum Wetenschapscommunicator Alle opleidingen van deze docent: Gran Sasso Nationaal Laboratorium 06/04/2016 Leergemeenschap MeerSTEMmiG! 30/05/2016 Infosessie Quantum SpinOff 2016-2017 14/06/2016 Leergemeenschap voor een "meerSTEMmig" vakdidactiek. 21/11/2016 Leergemeenschap voor een "meerSTEMmige" vakdidactiek. 13/03/2017 Regionale netwerksessie van het Vlaams Lerend Netwerk STEM S.O. - Torhout 27/04/2017 Leergemeenschap voor een "meerSTEMmige" vakdidactiek. 05/05/2017 Regionale netwerksessie van het Vlaams Lerend Netwerk STEM S.O. - Leuven 17/05/2017 Fysica en muziek interdisciplinair 20/06/2017 STEM Masterclasses dompelen je onder in onderzoek, ondernemen, technologie en innovatie 04/10/2017 Afsluiting van het Vlaams Lerend Netwerk STEM SO 25/10/2017 STEM Masterclasses dompelen je onder in onderzoek, ondernemen, technologie en innovatie 16/11/2017 STEM Masterclasses dompelen je onder in onderzoek, ondernemen, technologie en innovatie 22/11/2017 Hoe muziek de weg wijst naar fysica en omgekeerd 21/02/2019 Opslag van energie - de fiets - inheems fruit - astronomie 19/03/2020 Lees verder over FRANS Renaat SCHUERMANS Mieke Docent fysica en wiskunde aan de UC Leuven-Limburg Hoe gepassioneerde leerkrachten fysica en wiskunde vormen, die tegelijk een inhoudelijk stevige kennis hebben? Mieke Schuermans (Maaseik, 1978) studeerde wiskunde aan de faculteit Wetenschappen van de KU Leuven, behaalde er de aggregatie Academische Lerarenopleiding en promoveerde in 2006 tot doctor in de ingenieurswetenschappen. Sinds 2006 is zij werkzaam bij de Groep Lerarenopleiding van de UC Leuven-Limburg. Mieke is binnen de opleiding Professionele Bachelor Secundair Onderwijs mee verantwoordelijk voor de vakstudie en vakdidactiek fysica. Alle opleidingen van deze docent: Leergemeenschap MeerSTEMmiG! 30/05/2016 Leergemeenschap voor een "meerSTEMmig" vakdidactiek. 21/11/2016 Leergemeenschap voor een "meerSTEMmige" vakdidactiek. 05/05/2017 STEM Masterclasses dompelen je onder in onderzoek, ondernemen, technologie en innovatie 04/10/2017 STEM Masterclasses dompelen je onder in onderzoek, ondernemen, technologie en innovatie 16/11/2017 STEM Masterclasses dompelen je onder in onderzoek, ondernemen, technologie en innovatie 22/11/2017 Hoe muziek de weg wijst naar fysica en omgekeerd 21/02/2019 Opslag van energie - de fiets - inheems fruit - astronomie 19/03/2020 Lees verder over SCHUERMANS Mieke VANESSER Jeroen Muziekeducator en initiatiefnemer ENCE KriZoom Bezig met kunsteducatie. In al wat hij doet staat de focus op het verbinden (als één van de belangrijkste competenties van de kunsteducator) van muziek, of breder kunst, met zoekende mensen en hun projecten zowel binnen als buiten het onderwijs. Jeroen (Genk, 1958) is master in de kunsteducatie en studeerde in Tilburg. Verder behaalde hij diploma’s aan het Lemmensinstituut in Leuven voor muziekopvoeding, notenleer, gehoor, theorie van de muziek en harmonie. Hij is docent onderzoeker en dienstverlener aan de UC Leuven-Limburg: Coördinator afdeling Muzikale Opvoeding van Groep Lerarenopleiding – BaSO (bachelor secundair onderwijs) Docent digitale muziektoepassingen Docent muziekdidactiek Stagebegeleider Muzikale Opvoeding Initiatiefnemer KriZoom (ENCE) ExpertiseNetwerk CultuurEducatie met partners in onderwijs, jeugd en cultuur op basis van een gedeelde visie. www.krizoom.be Alle opleidingen van deze docent: KriZoom: Identiteit 12/10/2015 KriZoom: Productie / Reproductie 19/11/2015 KriZoom: Onmaat 25/02/2016 KriZoom: Creatie - Workshop Body Music 29/04/2016 KriZoom: Apotheose 08/06/2016 Hoe muziek de weg wijst naar fysica en omgekeerd 21/02/2019 Lees verder over VANESSER Jeroen InschrijvenSchrijf je in voor de navorming iMuSciCa Inloggen of een account aanmaken is niet nodig! ExtraBijlage: Plan UCLL Campus Diepenbeek_tijdens werken Flyer iMuSciCa Referentie-code: LER-IND-130
ANDREOTTI Erica Erica Andreotti is vakdidactisch onderzoeker bij UC Leuven-Limburg. Zij is bezig met vakdidactiek fysica, natuurwetenschappen en STE(A)M. Erica is sterk gemotiveerd om wetenschappelijke kennis te verspreiden en ze heeft een grote interesse voor het onderwijzen ervan. Erica is gedreven door haar geloof in het belang van de wetenschappen in onze moderne maatschappij, zowel in toepassingen als op educatief gebied. Erica is betrokken bij verschillende vakdidactische projecten, vooral gericht op het ontsluiten van de wereld van de wetenschappen voor jongeren en leerkrachten. Alle opleidingen van deze docent: Gran Sasso Nationaal Laboratorium 06/04/2016 Leergemeenschap MeerSTEMmiG! 30/05/2016 Infosessie Quantum SpinOff 2016-2017 14/06/2016 Leergemeenschap voor een "meerSTEMmig" vakdidactiek. 21/11/2016 Leergemeenschap voor een "meerSTEMmige" vakdidactiek. 13/03/2017 Regionale netwerksessie van het Vlaams Lerend Netwerk STEM S.O. - Torhout 27/04/2017 Regionale netwerksessie van het Vlaams Lerend Netwerk STEM S.O. - Leuven 17/05/2017 Fysica en muziek interdisciplinair 20/06/2017 STEM Masterclasses dompelen je onder in onderzoek, ondernemen, technologie en innovatie 04/10/2017 Afsluiting van het Vlaams Lerend Netwerk STEM SO 25/10/2017 STEM Masterclasses dompelen je onder in onderzoek, ondernemen, technologie en innovatie 16/11/2017 STEM Masterclasses dompelen je onder in onderzoek, ondernemen, technologie en innovatie 22/11/2017 Hoe muziek de weg wijst naar fysica en omgekeerd 21/02/2019 Opslag van energie - de fiets - inheems fruit - astronomie 19/03/2020 Lees verder over ANDREOTTI Erica
FRANS Renaat Docent fysica Oprichter Vakdidactisch Centrum Wetenschapscommunicator Alle opleidingen van deze docent: Gran Sasso Nationaal Laboratorium 06/04/2016 Leergemeenschap MeerSTEMmiG! 30/05/2016 Infosessie Quantum SpinOff 2016-2017 14/06/2016 Leergemeenschap voor een "meerSTEMmig" vakdidactiek. 21/11/2016 Leergemeenschap voor een "meerSTEMmige" vakdidactiek. 13/03/2017 Regionale netwerksessie van het Vlaams Lerend Netwerk STEM S.O. - Torhout 27/04/2017 Leergemeenschap voor een "meerSTEMmige" vakdidactiek. 05/05/2017 Regionale netwerksessie van het Vlaams Lerend Netwerk STEM S.O. - Leuven 17/05/2017 Fysica en muziek interdisciplinair 20/06/2017 STEM Masterclasses dompelen je onder in onderzoek, ondernemen, technologie en innovatie 04/10/2017 Afsluiting van het Vlaams Lerend Netwerk STEM SO 25/10/2017 STEM Masterclasses dompelen je onder in onderzoek, ondernemen, technologie en innovatie 16/11/2017 STEM Masterclasses dompelen je onder in onderzoek, ondernemen, technologie en innovatie 22/11/2017 Hoe muziek de weg wijst naar fysica en omgekeerd 21/02/2019 Opslag van energie - de fiets - inheems fruit - astronomie 19/03/2020 Lees verder over FRANS Renaat
SCHUERMANS Mieke Docent fysica en wiskunde aan de UC Leuven-Limburg Hoe gepassioneerde leerkrachten fysica en wiskunde vormen, die tegelijk een inhoudelijk stevige kennis hebben? Mieke Schuermans (Maaseik, 1978) studeerde wiskunde aan de faculteit Wetenschappen van de KU Leuven, behaalde er de aggregatie Academische Lerarenopleiding en promoveerde in 2006 tot doctor in de ingenieurswetenschappen. Sinds 2006 is zij werkzaam bij de Groep Lerarenopleiding van de UC Leuven-Limburg. Mieke is binnen de opleiding Professionele Bachelor Secundair Onderwijs mee verantwoordelijk voor de vakstudie en vakdidactiek fysica. Alle opleidingen van deze docent: Leergemeenschap MeerSTEMmiG! 30/05/2016 Leergemeenschap voor een "meerSTEMmig" vakdidactiek. 21/11/2016 Leergemeenschap voor een "meerSTEMmige" vakdidactiek. 05/05/2017 STEM Masterclasses dompelen je onder in onderzoek, ondernemen, technologie en innovatie 04/10/2017 STEM Masterclasses dompelen je onder in onderzoek, ondernemen, technologie en innovatie 16/11/2017 STEM Masterclasses dompelen je onder in onderzoek, ondernemen, technologie en innovatie 22/11/2017 Hoe muziek de weg wijst naar fysica en omgekeerd 21/02/2019 Opslag van energie - de fiets - inheems fruit - astronomie 19/03/2020 Lees verder over SCHUERMANS Mieke
VANESSER Jeroen Muziekeducator en initiatiefnemer ENCE KriZoom Bezig met kunsteducatie. In al wat hij doet staat de focus op het verbinden (als één van de belangrijkste competenties van de kunsteducator) van muziek, of breder kunst, met zoekende mensen en hun projecten zowel binnen als buiten het onderwijs. Jeroen (Genk, 1958) is master in de kunsteducatie en studeerde in Tilburg. Verder behaalde hij diploma’s aan het Lemmensinstituut in Leuven voor muziekopvoeding, notenleer, gehoor, theorie van de muziek en harmonie. Hij is docent onderzoeker en dienstverlener aan de UC Leuven-Limburg: Coördinator afdeling Muzikale Opvoeding van Groep Lerarenopleiding – BaSO (bachelor secundair onderwijs) Docent digitale muziektoepassingen Docent muziekdidactiek Stagebegeleider Muzikale Opvoeding Initiatiefnemer KriZoom (ENCE) ExpertiseNetwerk CultuurEducatie met partners in onderwijs, jeugd en cultuur op basis van een gedeelde visie. www.krizoom.be Alle opleidingen van deze docent: KriZoom: Identiteit 12/10/2015 KriZoom: Productie / Reproductie 19/11/2015 KriZoom: Onmaat 25/02/2016 KriZoom: Creatie - Workshop Body Music 29/04/2016 KriZoom: Apotheose 08/06/2016 Hoe muziek de weg wijst naar fysica en omgekeerd 21/02/2019 Lees verder over VANESSER Jeroen