Spelen met Loose Parts, of Losse Stukjes, is een internationaal fenomeen in het kleuteronderwijs voor de 21ste eeuw. De vaardigheden die onze kleuters als volwassenen voortdurend zullen inzetten, vinden reeds een aanzet in de kleuterklas, en Loose Parts Play biedt daarbij schitterende kansen om van in de vroege jaren het onderzoekend leren, planmatig handelen, creatief denken, overleg en samenwerken … aan te zetten.
Workshop 2: Het leren van jonge kinderen herkennen, verdiepen en uitbreiden vanuit Loose Parts Play
(Deze workshop is een vervolg op ‘Meer halen uit Loose Parts Play’; je moet de eerste workshop gevolgd hebben om aan deze tweede te kunnen deelnemen)
In het spontane spel van Loose Parts Play zien we regelmatig handelingen die zich herhalen, soms met hetzelfde materiaal, soms met nieuwe combinaties van materialen. Maartje blijft de auto’s, de dino’s, maar ook de steentjes die ze op het pad verzamelde, in lange rijen leggen. Diago gaat op alles wat zich daarvoor aandient ondersteboven hangen. Maryam lijkt alles van hier naar daar te verplaatsen zonder er dan veel mee te doen. Sien wil alles, maar dan ook alles tellen. Joran is gefascineerd door alles wat draait.
Het spontane spel van kleuters met Loose Parts toont ons de denk- en handelingsschema’s die leven in de klas. In deze workshop maak je kennis met de kijkwijzers voor het herkennen van schemata. We gebruiken die actief om te observeren en het spontane leren te herkennen, maar ook en vooral om te zien hoe we, vanuit die schemata verruimend en verdiepend kunnen werken om het leren van jonge kinderen verder op weg te helpen. Je hebt geen voorkennis nodig over schemata om aan de workshop te kunnen deelnemen.
Inschrijven
- Je kan inschrijven voor deze tweede workshop op 13/11 via het menu 'Inschrijven' hierboven
- Je kan workshop 1 ook nog volgen in de herfstvakantie op maandag 28 oktober 2019. Meer info en inschrijven.