Breinologie voor leerkrachten
Door inzicht te verwerven in de werking en ontwikkeling van de hersenen krijg je als leerkracht een beter inzicht in leren en leerprocessen bij jezelf en bij je leerlingen. Vanuit deze inzichten kan je je didactisch en pedagogisch handelen onder de loep nemen en verder verfijnen.
Tijdens deze reeks breinologie-sessies komen achtereenvolgens volgende thema’s aan bod:
- Mindset en het brein
- Stress en leren
- Zelfsturing bij tieners
Stress en leren
Hoe beïnvloedt stress ons leren/leerproces? Vanuit de neurowetenschappen krijgen we inzicht in de werking van stress. We merken dat stress goed kan zijn en zelfs nodig is bij het leren van nieuwe dingen. Als we willen groeien, moeten we immers uit onze comfortzone komen en risico’s durven nemen. Toch beïnvloedt stress het leren ook vaak negatief: het zorgt ervoor dat ons werkgeheugen minder goed functioneert of het blokkeert het leren helemaal.
Tijdens deze navorming krijg je inzicht in hoe en wanneer stress het leren beïnvloedt (in positieve en negatieve zin). We bespreken wat deze inzichten over de werking van stress kunnen betekenen voor jou als leerkracht en hoe je je didactisch en pedagogisch handelen hier (nog) beter op kunt afstemmen. We gaan hiervoor te rade bij recent neurowetenschappelijk, (leer)psychologisch en pedagogisch onderzoek.
Je leert de theorie op jezelf en je leerlingen toepassen en krijgt tools aangereikt om er concreet in de klas mee aan de slag te gaan.
Verdieping
Voor meer inhoudelijke informatie kan je terecht bij tinne.vancamp@ucll.be.
Inschrijven
- 24/04: Mindset en het brein > schrijf je in via deze pagina
- 07/05: Stress en leren > schrijf je in via het menu 'Inschrijven' hierboven
- 02/06: Zelfsturing bij tieners > schrijf je in via deze pagina
- Prijs: 1 sessie kost €45; schrijf je in voor alledrie, bedraagt de prijs €120